De komedie Biografie van de Amerikaanse schrijver Behrman heeft bittere kanten, maar Van Dalsum houdt het speels. Zijn regie en decor hebben groot succes. Vooral door de onbekende jonge actrice Loudi Nijhoff, die de society- schilderes Marion Froude speelt, komt het publiek niet meer tot bedaren. Niemand van de jongeren heeft volgens G. Brugmans een dergelijk talent, van de ouderen alleen Else Mauhs. Hij beschrijft  Marion Froude als "Een charmeuse en iets meer dan dat, een amoureuse van wie een onzegbare bekoring uitgaat, een vrouw zonder leeftijd, uit wier hele wezen 'n zeldzame betovering straalt, 'n geniale intuïtie, 'n zachte intelligentie en in wie men toch een 'gram de diable' voelt, een vrouw, die mannen zowel als vrouwen naar zich toetrekt, fascineert en intrigeert." Zij krijgt de opdracht het portret van de minnaar uit haar jeugd Leander Nolan (Paul Huf) te schilderen, die nu kandidaat is voor de senaat en verloofd is met de dochter (Georgette Hagedoorn) van een krantenmagnaat (Louis van Gasteren). De redacteur van een tijdschrift Richard Kurt (Paul Storm), een verbitterde fanaticus, biedt haar veel geld als ze haar biografie wil schrijven. Hij is uit op sappige onthullingen over de bekendheden die ze geportretteerd heeft. Ze wordt verliefd op hem, maar breekt de biografie af, omdat Nolan bang is er gecompromitteerd door te raken. Deze wordt opnieuw verliefd op haar, verbreekt zijn verloving, en wil met haar trouwen. Maar ze stuurt hem terug naar zijn verloofde en breekt ook met de brute journalist.

 

Het blijspel Happy (Boy meets girl) van het Amerikaanse echtpaar Spewack is een satire op de filmindustrie van Hollywood. La Chapelle als impresario, Dick van Veen en Frits van Dijk als scenarioschrijvers, Paul Huf als de druk bezette Mr. Friday, Louis van Gasteren als filmster en Willy Haak als onschuldig vrouwtje dat haar baby Happy noemt bezorgen de zaal veel plezier. "De regie van van Dalsum was verrassend goed. Het drukke gedoe in een Hollywoodse studio, waar alles verkeerd schijnt te lopen en toch alles op zijn pootjes terecht komt was zeer goed getroffen. De korte film, vervaardigd door Warner Bros, die een aardige persiflage gaf op de reclame-methodes in Amerika, was een verrassende afwisseling en paste uitstekend in het geheel" (De Tribune, 16 sept. 1936).

 

  Terug