Voor de volledige teksten waaraan deze citaten vam Van Dalsum zijn ontleend, zie Chronologie bij het desbetreffende jaar.
Aan het toneel gaan
Vroeger werd haast iedereen verboden aan het toneel te gaan. En dan moest je doorbijten en doorzetten om er toch te komen. Die strijd heb ik ook gehad. 1906
Acteren
Ik kwam er achter dat in één rol wel drie of vier karaktertrekken zitten. Om op zichzelf één karakter op te leveren moest je niet aldoor op één aambeeld hameren. 1919
In Richard III heb ik bewust aangestuurd op die ene kleine scène, waarin hij de rekening krijgt gepresenteerd. Hij heeft hele rijen mensen vermoord, het is juist dat Shakespeare hem laat zien op het ogenblik, dat hem dat benauwt, als er geen zon is en alleen de regen neerslaat. Dat is de katharsis, daar zie je hem ondergaan, daar vernietigt Shakespeare hem. 1947
Ik begin dus van binnen, en moet letterlijk bewogen zijn om een rol goed te kunnen spelen. Ik probeer die man langzaam in me te krijgen. Je zet er je fantasie op en je vraagt je af: hoe zou deze man zijn, wat voor soort vent is het, wat voor soort gevoel heeft hij en hoe zou hij zijn, wanneer hij niet op het toneel stond? Ik probeer de rol buiten het toneel om te completeren en ga me voorstellen hoe deze man in het gewone leven zou zijn. Je verdiept je zo in zo’n rol, dat je soms vlak voor de generale repetitie die figuur helemaal bent. 1951
Dat underacting gaat ten koste van een heleboel dingen. Nee, ik doe liever gewoon acting. 1955
‘t Is zo eigenaardig dat hij [de Russische regisseur Scharoff] steeds begint bij ‘t ABC. Ik dacht eerst: nou moe, dat ben ik al lang vergeten. Ik wist nog niet dat ik het ten onrechte dacht, want wat fout om ‘t ABC te vergeten. Ik realiseerde me weer de elementairste dingen zeg! 1960
Amusement
Amusement is ten allen tijd de parasiet geweest, die op de grote toneelboom kon groeien, en terecht. Maar de parasiet moet zich niet gaan verbeelden de boom zelf te zijn, want als de boom zelf sterft, sterft de parasiet onherroepelijk mee. 1924
Danskunst
Decors
Dichtkunst
Droom
Fascisme en oorlog De daad om een muur op te werpen, die een vloed van barbarisme keren kan, die onze geestelijke goederen wegspoelt. Deze muur op te werpen, daar kan het Toneel aan meehelpen, daar moet het aan meehelpen, als het niet alle humanitaire waarde wil verliezen. 1936
De hulpeloosheid van een generatie die veel heeft getracht, maar weinig opgelost, maar in wie het verlangen groot heeft geleefd naar een betere wereld. 1941
Joden niet gewenst? U kunt naar de duivel lopen. 1941
Expressionisme
Expressionisme als reactie tegen impressionisme. De wil tot uitdrukking, als reactie tot het weergeven van indrukken. Tegenover het zien met de ogen, het zien met de geest. 1924
Geest en verstand
De Lantarenman, waarmee Teirlinck bedoelt het kleine betrekkelijke licht van ons logisch weten, waarop we zo trots zijn. Een oud, saai mannetje heeft hij ervan gemaakt. Hij is de waarheid, maar hoe klein is deze waarheid! Toch, het enige waarop onze hersens zich kunnen beroepen. 1923
De dorre abstractie heeft iets van een skelet, waar een etiket op gekleefd is en kan niet de voorwaarde zijn voor een spel, dat in zijn bewogen verschijning een weerklank moet vinden in de levende massa. 1926
De geest is als een wijds land, door de wind bewogen, en niet te vergelijken met de dorre optelsom van het verstand. 1956
Alles wat de menselijke geest beroert, heeft mijn belangstelling. Voogd 1970
Geld
Terwijl wij weten, dat het kapitalistisch systeem over de gehele wereld op zijn laatste schoenen loopt, en wij er ons aan blijven vastklampen, omdat ons eigenbelang zo machtig is, dat wij niet in staat zijn een ander systeem te vinden, dat onze menselijke geestkracht nieuwe ruimte geeft.1936
Ik heb nog nooit in zo'n luxe hotel gelogeerd. Het kost f40,- per dag. 1952
Geweten
Wat wij wilden was het geweten van het publiek wakker roepen. Voogd 1970
Holland
Om een paar duizend gulden tekort is aan ons werk in de Stadsschouwburg een einde gemaakt door de overheid. Als men een hond wil slaan, kan men altijd een stok vinden. Men zoekt naar een nouveau monsieur; niet meer die heftigheid in de deftige Amsterdamse schouwburg. Kreten als ‘expressionisme is defaitisme’ in de pers. Men wilde een ordelijk kakelend kippenhok met op tijd ochtend- en avondvoer. Symbool van dat grotere kippenhok dat Nederland was voor de grote storm van de wereldoorlog alles weg zou vagen. 1948
Op aandrang van hervormde predikanten verplaatst men de Gijsbreght van de Kerstdag naar de Nieuwjaarsdag, waar het niets mee te maken heeft. Zo ongeveer of men de Mattheüspassion laat spelen op Pinksteren. Het is wel kenmerkend voor ons land, dat zijn enige grote toneeltraditie berust op een misverstand en dat men dat rustig tot vandaag toe zo gelaten heeft. 1949
Jubileren
Kosmisch
Kunst
In deze tijd, die zo hopeloos verbrokkeld is en waaraan ten enenmale alle eenheid ontbreekt; waar ieder kunstenaar op zijn eigen individuutje is aangewezen, en daardoor ontaardt in een artistje, die maar zo’n beetje speelt met gevoeligheidjes; een tijd, waarin grote en eeuwige kunst tot de onmogelijkheden behoort. 1916
Kunst is niet ontstaan uit, en zal nooit of te nimmer mogen worden: nabootsing, imiteren van de zogenaamde werkelijkheid. Ver-beelding en niet af-beelding. 1921
Kunst en maatschappij
Of de kunst ook een sociale taak heeft? Wij zijn zeker allemaal op aarde met een zekere bestemming, maar gaat men zoiets vooropstellen, dan gaat de kunst dood. Interview Den Doolaard, Het Vaderland 16 nov.1925
Het Leven
'Leven' te zien, ontdaan van zijn toevalligheid, in een schijnwereld en toch zo onnoemelijk dichtbij, een gestalte te zien op het snijpunt tussen God en dier van wat een mens zou willen zijn, en wat hij niet kan bereiken, gebonden aan zijn onvolmaaktheid, aan de dwaasheid van zijn tekortkomingen. 1960
Magie
Nationaal bewustzijn
Hoe verwacht men dan dat er een frisse wind over ons Toneel zal waaien? Waar zou die dan nog vandaan moeten komen? Of meent men misschien, dat het Toneel zich storten moet op een valse en leugenachtige verheerlijking van ons nationaal bewustzijn? Terwijl grote fundamentele sociale misstanden wachten op hun internationale oplossing? 1936
Naturalisme
Het publiek ziet liefst nog fotografie, nabootsing, een gevoelig onderonsje. En de vooruitstrevende kunstenaars op elk gebied zijn over die grens heen. 1924
Wij willen niet de natuur vernietigen, maar wel vernietigen de erkenning van de natuurwet als levenscheppend beginsel. In die zin is expressionisme een poging om door de prikkeldraadversperring van natuurwet en rede tot de erkenning van het goddelijke te komen; dit is wat deze kunst de kleur van het religieuze geeft. 1924
De kunst stelt niet de natuur voor. Zij schept haar eigen natuur. 'Ik erken geen waarheid buiten de waarheid van de leugen der kunst,’ zegt Gauguin. 1928
Omkijken
Ouderdom
Rollen zijn vaak, en zeker als je ouder wordt en nog zekerder als je oud bent, de synthese van je eigen leven. Je kiest vaak of voelt je vaak aangetrokken tot rollen die die synthese in zich hebben. King Lear is dit voor mij. Ik zie zo duidelijk mijn eigen ijdelheid, mijn tekorten, mijn aarts-individualisme, mijn eigen (paar) goede dingen ook. 1964
Persoonlijkheden
Publiek
Ik worstel om me te ontdoen van m’n conventionaliteit, van m’n lafheden, van alles wat m’n menselijkheid wil verstikken, ik wil als mens naakt staan aan deze zijde van het voetlicht. Ook aan die kant moeten ze zich van hun lafheden ontdoen, dan kunnen we pas met elkaar praten. Ze willen dat niet! Dan zal ik ze dwingen! 1924
Ik verbeeld mij, dat ik een levend mens ben, die niet doof en blind is voor wat er om hem heen in de wereld gebeurt, en ik verwacht ook, dat u dat zijt. 1936
Gij zult uzelf bevrijden in de acteur en de acteur in u. 1960
Regisseren
Een regisseur gaat uit van het standpunt, dat een toneelstuk in zijn geschreven vorm incompleet is en het eerst door opvoering de volledigheid krijgt die bedoeld is. Hij moet zich niet alleen bezinnen op de geschreven tekst, maar ook op de dramatische spanningen, die de dichter voor ogen zweefden, toen hij aan zijn werk begon. Wij hebben dus niet alleen met de kunstenaar, maar ook met de mens in de kunstenaar te maken en te begrijpen wat deze mens te zeggen heeft. 1949
Religie
Toch versta men mij niet verkeerd! Het mag tegelijkertijd onze trots zijn, dat wij nooit in een verloren paradijs zullen terugkeren. Uit de druk van een grove en materiële maatschappij stijgt zo nu en dan, individueel, een kreet van bevrijding op, een verlangen naar eenheid, uit de wirwar van meningen. Dit is het religieus gevoel van onze tijd, en niet zoals in de Middeleeuwen het rustig uitspreken van het geloof van héél een volk, dat achter de kunstenaar stond. 1921 Als er voor ons een dogma bestaat, dan is het wel dit, dat hoogste Ik-openbaring, openbaring van het goddelijke is. 1924
En het verband tussen kunst en religie ligt voor deze tijd hierin, dat beiden dorsten naar levend water, naar wat in een tijd waar en waarachtig is: naar wat nog groeien kan en wordend is. Èn voor religie èn voor kunst is moed nodig, de moed van de twijfel, de drift van de opstand tegen wat een rottingsproces is. 1928
Jezus Christus, godverdomme, ik bedoel, ik wil maar zeggen... die klotetram. 1946
Zeker, ik bèn katholiek en ik ben niet van plan dat onder stoelen of banken te steken, ook in mijn werk niet als het te pas komt. 1949
Nou, als Hij niet over het water liep, dan hoeft het van mij niet, allemaal. 1967
Risico
Schilderen en toneelspelen
En zo blijf je dan tussen twee dingen in hangen, wat ik altijd al gedaan heb. 1962
Ik kan niet zeggen wat nu eigenlijk het belangrijkste is geweest in mijn leven, als ik alles achteraf beschouw. Schilderen of acteren. Als het erop komt, hoort ’t allemaal bij elkaar. ’t Is allemaal met elkaar verweven.’t Is één geheel. Chronologie Schilder, intro
Stijl
De toneelspeler wordt sterk bepaald door de stijl van toneelschrijfkunst. Als je open staat voor de intenties van de schrijver, wijst dat je de weg naar een stijlperiode in je leven. Ik ben bijvoorbeeld sterk beïnvloed door het expressionisme. En nu zie ik het zo, dat Arthur Miller in 'De vuurproef' Amerikaans-hard heeft verwerkt, wat het Duitse expressionisme als erfenis heeft achterlaten. 1956
Sturm und drang
Techniek
Niemand zal een figuur als Vincent van Gogh willen missen in de ontwikkeling van de schilderkunst, al zijn er velen geweest, die beweerden, dat hij eigenlijk niet schilderen kon. 1956
Toneel
Het geestelijk leven van iedere tijd heeft altijd weerspiegeling gevonden in zijn toneelkunst, en dus kàn het toneel van deze tijd niet beter en slechter zijn dan het is. Toneel is een noodzakelijkheid, een noodlot. 1921
Toneelkunst moet in de eerste plaats toneelkunst zijn, moet zelfstandige kunst zijn, niets meer en niets minder, moet luisteren naar zijn eigen wetten. Het is de vernieuwing van deze wetten, die parallel loopt aan de vernieuwing van het leven. Met oude wetten kan een kunstenaar niet meer werken; hij moet deze tafelen der wet breken. Hij moet zich nieuwe zoeken als hij er toe in de gelegenheid gesteld wordt, want toneelkunst is een collectieve kunst, een synthetische kunst. Het enige richtsnoer hiervoor is, dat de mensen die ervoor aan het werk gaan, zuiver en waarachtig zijn tegenover hun werk. Zij hebben te geloven in hun scheppingsdrift, die hen dwingt toneel te beleven in deze, uitsluitend voor deze tijd geschikte vorm. 1928
Het toneel is eeuwig. Het zal er altijd zijn. Het hoogste doel voor een mens is daarbij om schakel te zijn. 1964
Toneelstukken
Toen tijdens de oorlog in het gijzelaarskamp in St. Michielsgestel geen missen mochten worden opgedragen, zorgden de communistische gevangenen die de buitenwacht hadden, dat de ouwels die voor de clandestiene mis nodig waren, naar binnen werden gesmokkeld. En zulke dingen hebben vaak meer waarde dan hoogdravend geharrewar. Dat is het wat me in het stuk aantrekt. 1954
Tijdstoneel
Het Toneel is een spiegel van het leven; dus, laten we het maar populair, maar zeer ernstig onder het oog zien: als het leven onschoon is, hoe wil men dan schoonheid van het toneel verwachten? N’importe welke theorie ik over de cultuur van ons hedendaags toneel zou opbouwen wordt te niet gedaan door de eerste de beste krant, die u opslaat. De werkelijkheid is zó machtig, dat iedere schoonheidstheorie er naast verbleekt en vals aandoet. 1936
Visioen
Waarheid en leugen
Er is één ding dat in wezen niét liegen kàn, en niet liegen màg, dat is het toneel. 1936
Zin van het leven
In alle stukken van Shakespeare komt dat terug: eerst moet de mens door het opperste leed zijn gegaan, voordat hij een werkelijk inzicht heeft in het leven. 1964
|